Monday, January 31, 2011

2月1日のアクティビティ

Aはポッドキャストのグループでしてください。

A.もう一度(ど)プロポーザルを書(か)きましょう。(30分)
  • 下の評価基準(ひょうかきじゅん)とクラスメートのコメントをよく読(よ)んでください。
  • 新しいプロポーザルはコースワークスにあります。
  • 2月2日(水曜日)までに(by)リーダーは先生にメールで送(おく)ってください。

今年のポッドキャスト評価基準(ひょうかきじゅん:Evaluation Criteria)はここを見てください。


BとCは一人でしてください。

B.読(よ)み物を よみましょう。(15分)
  • 佐藤(さとう)先生の「わたしの好きな物」のポストか (or) 浜田(はまだ)先生の「メッセージがあるもの」のポストを読(よ)んでください。
  • ブログのコメントらん (column) にコメントを 書(か)きましょう。

C. ブログをかきましょう。(15分)
  • みなさんの好きな物(本、えいが、おんがく、え、アート、コマーシャルなど)は何ですか。
  • どうしてそれが好きですか。
*ブログは日本語でかいてください。かんじもつかってください!(If you cannot express in Japanese, use English.)

ポッドキャストの評価基準(ひょうかきじゅん:evaluation criteria)

1. Language
Proper grammar, natural, good pronunciation, complexity of sentences, variety of grammar patterns and vocabulary, clearly spoken, Need to use words we have learned

2. Content
Entertaining, creative, easy to understand, informative, original, funny, unique, meaningful, educational, comical, catchy, clear message, attractive, amusing, relatable, engaging (sometimes visually), memorable, fluidity of scenes, quality of film, research and good thoughts is extra credit, emotional

3. Presentation
Decent, good, and sufficient editing, music, well-lit setting, some visuals, good sound quality, aesthetically pleasing, organized, acting, communicating your message, steady camera work, good script, compelling, good set design

4. Consideration
Appropriate length, understandable language to listeners, (English if necessary as a subtitle), thoughtful, sound quality, appropriate length

5. Process
All group members are involved, teamwork, logistical planning, equal participation, list a cast (crew credit ), fun

Saturday, January 29, 2011

節分(せつぶん)

今年は2月3日が節分(せつぶん)です。左が鬼(おに)で、右が福(ふく)です。鬼はわるい人(?)で、福はいい人(?)です。

「鬼はそと!福はうち!」みんなでいってください。いいことがありますよ。

これは古い日本の節分(せつぶん)の歌(うた)です。


お寺(てら)で豆まき(bean throwing)をしています。

メッセージがあるもの:歌(うた)、映画(えいが)、テレビゲーム

ニューヨークはとてもべんりですね。日本のレストランやお店(みせ)がたくさんあります。でも、日本人のコンサートはあまりありません。そして、日本の映画(えいが)もあまりありません。だから、わたしは日本に帰(かえ)って、色々(いろいろ)なことがしたいです。

例(たと)えば、コブクロのコンサートに行きたいです。みなさんはコブクロを知(し)っていますか?男(おとこ)の歌手(かしゅ:singers)です。二人います。一人はとても背(せ:height)が高いですが、一人はひくいです。この歌(うた)はとても有名(ゆうめい)な歌です。2007年に、レコード大賞(たいしょう:grand prize)をとりました。歌の名前(なまえ)は蕾(つぼみ:bud)で、メッセージは「お母さん、ありがとう!」です。




私は日本の映画(えいが)も好きですから、日本で映画を見(み)に行きたいです。この映画はとても新しい映画で、今日本の映画館(えいがかん:movie theater)にあります。名前は、「今度(こんど:next time)は愛妻家(あいさいか:devoted husband)」です。この二人は、結婚(けっこん)しています。でも、男の人は親切(しんせつ)じゃありませんから、女の人は家(うち)を出(で)ます。男の人はとてもかなしいです。後で、女の人は家に帰(かえ)ります。。。。。メッセージは、「男の人は女の人に、『あいしています(I love you)』、『ありがとう』といってください」です。(〜といいます:to say ~)




私はテレビゲームも好きですから、ヨドバシカメラビックカメラへテレビゲームをかいに行きたいです。私がいちばん好きなテレビゲームは、「メタルギアソリッド」です。アメリカでも有名です。戦争(せんそう:war)のテレビゲームですが、メッセージは「戦争はよくありません!」です。




みなさんも、メッセージがある物をおしえてください!

わたしの好きな物

みなさんは宇多田(うただ)ヒカルを知(し)っていますか。宇多田ヒカルはコロンビアの学生でした。この歌(うた)はちょっと古いですが、いい歌です。メッセージは「わたしはあなたが大好き!」です。




みなさんはピアニストの内田光子(うちだみつこ)グレン・グールドを知(し)っていますか。内田光子のモーツァルトとグレン・グー ルドのバッハ(とくにフレンチ組曲(くみきょく: Suite)はすばらしいです!どちらもとてもシンプルですが、とてもきれいです。メッセージは.....むずかしいですね。





ジェロを知(し)っていますか。ジェロはアメリカ人ですが、おばあさんは日本人です。ジェロはピッツバーグから来ました。そして、歌(うた)がとても上手(じょうず)です。服(ふく)はヒップホップですが、歌は日本の古い歌です。メッセージは「わたしはあなたが大好きですが、あなたはわたしが好きですか」です。



さいごにわたしの大好きなアートです。この人はおもしろいですね。これはジャコメッティがつくりました。ジャコメッティはイタリアのアーティストです。私は このアートが大好きで、美術館(びじゅつかん)によくこの人を見(み)に行(い)きます。このアートのメッセージは何ですか。むずかしいですね。「アー ティストは心(こころ:mind)の目で人を見ます」ですか?


みなさんはどんな歌(うた)、音楽(おんがく)、ドラマ、アートが好きですか。そのメッセージは何ですか。おしえてください!


Tuesday, January 25, 2011

ポッドキャストプロジェクト企画書(きかくしょ)(Proposal)

  • 企画書は、タイプして、リーダーが先生にEメールでおくって下さい。
  • この企画書は、クラスメートも読んで、コメントします。
  • 日本語で書いてください。(If you cannot express in Japanese, use English.)

  1. グループの名前(なまえ)
  2. リーダーの名前
  3. メンバーの名前
  4. ポッドキャストのトピックは何ですか。
  5. どんなメッセージを伝えたいですか?(伝(つた)える=covey)
  6. クラスメートと日本人がポッドキャストを見(み)ます。とくに(especially)どんな日本人に5のメッセージを伝えたいですか。
  7. どうしてそのメッセージを伝えたいですか。(くわしく(in detail)書いて下さい)
  8. そのビデオを日本語で作れますか。(作れます=can make)
  9. ビデオを見る人のメリットは何ですか。(クラスメートのメリットと日本人のメリットのメリットを書いて下さい)
  10. たくさん編集(へんしゅう:editing)をしますか。時間(じかん)はだいじょうぶですか

Wednesday, January 19, 2011

1月20日のアクティビティー

きょうの アクティビティーは4つあります。

A. ポッドキャスト

1. ポッドキャストについて(about)よみましょう。(5分)
  • ここをクリックしてください。そして、ポッドキャストについてよんでください。

2. ポッドキャストをみましょう。(10分)
  • ポッドキャストを二つ見てください。(したにあります。)
  • You tube にコメントをかいてください。
  • 日本語と英語(えいご)でコメントしてください。(日本語のタイプのしかた→みぎの「べんりなリンク(USEFUL LINKS)」をみてください。)
  • You tubeのアカウントのつくりかた、コメントのしかたがわかりませんか?クラスメートにきいてください。

3. ポッドキャストのアイデアをかんがえ(think)ましょう。(5分)

  • 3〜4人のグループをつくってください。
  • メンバーといっしょにポッドキャストのアイデアをかんがえてください。(月曜日にクラスでアウトラインをかきます。)

B. ブログをつくりましょう。(10分)
  1. 2〜 3人のグループをつくってください。(Make sure one of them has already created his/her blog account last semester so that he/she can teach his/her group members how to create a blog account)
  2. ここをクリックしてください。そして、ブログプロジェクトについて(about)よんでください。
  3. ここをクリックしてください。そして、ブログをつくってください。
  4. ブログのURLを先生にEメールでおくってください。(Nazikian: fn2108@, Park: jp2194@ , Hamada: hh2373@, Matsui: kml2168, Sato: ss903@)

C. 日本語の学生とコミュニケーションしましょう。(15分)
日本語(ご)の学生のブログを三つよんでください。そして、
おもしろいブログにコメントをかきましょう。
  • ナズキアン先生のクラス → あきがっきクラスメート 12時のクラス(みぎのリンクをみてください)
  • パク先生のクラス → あきがっきクラスメート 1時10分のクラス (みぎのリンクをみてください)
  • はまだ先生のクラス → あきがっきクラスメート 2時40分のクラス (みぎのリンクをみてください)
  • まつい先生のクラス → あきがっきクラスメート 4時10分のクラス (みぎのリンクをみてください)
  • さとう先生のクラス → あきがっきクラスメート 10時35分のクラス (みぎのリンクをみてください)

D. ブログをかきましょう。(20分)
  • ふゆ休みに何をしましたか?どうでしたか?ふゆ休みについて(about)かきましょう。(or any other topics!)
  • これは1月20日(木曜日)のしゅくだいです。

前の学生のポッドキャスト





Saturday, January 8, 2011

あけましておめでとうございます

あけましておめでとうございます(Happy New Year (This expression is used after January 1)。今年もよろしくおねがいします。

みなさんのおしょうがつ(New Year's Day)はどうでしたか?何をたべましたか。これはおしょうがつのたべもの、おせちです。わたしはおしょうがつによくかぞくでおせちをたべました。
http://image.blog.livedoor.jp/keisan_homme/imgs/6/7/67c21d2e.jpgから

お正月(しょうがつ)のうたです。

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/0kla8D-PE6Q" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>


ポッドキャストプロジェクト


In this project, you will create a video podcast on a topic of your interest.


1. Purposes of the project:

1. Think about how you can communicate effectively

2. Work towards becoming an autonomous learner


2. Objectives

By using Japanese language and other modalities (tone of your voice, body language, pictures, color, font etc.), you will have the chance to:

1. Communicate with the Japanese speaking audience by actively expressing and exchanging your views, thoughts, and opinions

2. Reflect on the communication you have had and think about how you can improve your future communication


3. Audience:

  • The worldwide audience of Japanese-speakers and learners of Japanese
  • Classmates

4. Content:

· You are free to choose the topic, but it must be informative, have a clear message, and appeal to the target audience

(Examples)

· Something you are passionate about (person, place, activity, books, movies etc.)

· Cultural comparison and experiences

· Your opinions about a social or global issue

· Interesting points about your school and community

5. Steps:

  1. Form groups (two or more people), give a name to your group, and brainstorm ideas.
  2. Discuss what constitutes a good podcast or TV program.
  3. Keeping #2 and your audience in mind, write a proposal.
  4. Revise your proposal based on your classmates’ comments.
  5. Write scripts and submit the draft.
  6. Make comments with each other based on the evaluation categories.
  7. Correct and improve the scripts and then submit the final podcast movie. (Tentative Due: March 2)
  8. Think about what you should do to make the target audience watch your podcast movie and execute the action.
  9. Communicate with the Japanese speaking audiences who have left comments on your podcast movie.
  10. Conduct final evaluation

6. Objects of Evaluation

  • Your Podcast
  • Levels of effort you have put in for getting comments on your podcast movie.
  • What you have attained as a result of such efforts described above.
  • What you have done to appropriately maintain the communication between you and your audience during the commenting process.

7. Evaluators

  • Classmates, teaching assistants, instructor, and student himself/herself

* You can see (or listen) past students' work. Go to ニューヨーク日本語の時間 (Columbia Japanese Student Podcast) under ポッドキャスト on the right side of the page.

iTunes: http://itunes.apple.com/us/podcast/id217353019

blog: http://nyjapanesetime.blogspot.com/

YouTube: http://www.youtube.com/columbiajp